info/foto: Sabina Dudasu
Data : 12-12-2020
Ora : 10,45 AM
Echipament de protectie: kit de avalansa si rucsac cu airbag
Masiv : Fagaras
Zona din masiv : Valea Doamnei, primul prag la vest de saua Doamnei, in dreptul seii.
Altitudine : ~2200m
* Orientarea pantei : N
* Inclinatia pantei : ~45 grade
* Activitate : ski off piste
* Tipul avalansei : in placi, declansare de tip “remote triggering”
* Factorul de declansare al avalansei : ski off piste
* Marimea avalansei – Relativ la urma :150-200m
* Adancimea coroanei(placii) : 30-40cm
* Latimea coroanei : aprox 100m
* Diferenta de nivel de rulare : 70m
Numar de persoane surprinse : 3
Numar de persoane acoperite partial : 1
Numar de persoane acoperite total : 0
Numar de persoane accidentate : 0
Numar de persoane decedate : 0
Conditiile de zapada din 12 decembrie 2020 au fost urmatoarele: placa de vant ca baza, peste care 20-25cm (estimati) de zapada proaspata plus vant din sud, ce a creat acumulari pe versantii nordici. Gradul de risc dat de buletinul nivologic era 2 in tot masivul, dar la o discutie cu salvamontul ni s-a spus atat despre placa de vant cat si despre mici avalanse spontane care au avut loc cu o zi inainte. Cand am ajuns in Saua Doamnei mai era un grup de 3 schiori care au coborat prin partea dreapta a vaii (pe langa poteca marcata). Noi (un grup de 3 schiori) am tinut stanga pe curba de nivel pentru a ajunge in firul principal. Ajunsi in dreptul acestuia, doi dintre noi am continuat putin in jos, acolo unde se inchide un scoc. Al treilea schior din grup a ramas sus pe o coama. Atunci s-a auzit sunetul “vum” – specific avalanselor in placi, iar la cateva secunde dupa m-am intors si am vazut cum s-a rupt toata fata de zapada din partea superoara a stancilor, incepand cu partea dreapta pana in Saua Doamnei. Din cei doi care eram deja in scoc, unul a luat-o cat mai in dreapta, incercand sa iasa de pe traiectoria avalansei, iar celalalt a incercat sa schieze usor in jos si apoi dreapta pentru a nu provoca o alta ruptura printr-un viraj prea brusc. Stratul dislocat a fost cam de 40cm de zapada usor umeda. Unul din schiori a iesit de pe traiectorie, iar celalalt sa fie prins partial si tarat cativa metri pana cand avalansa s-a oprit. Amandoi am declansat airbag-urile preventiv, iar co-echipierul care a ramas sus pe coama a ramas in siguranta. Avalanasa a fost de dimensiuni medii datorita volumului destul de mic de zapada proaspata ninsa, dar gradul de coeziune cu placa de dedesubt a fost foarte mic. Impulsul transmis de schior din partea superioara a vaii, unde panta era pana in 20 de grade s-a transmis catre punctul cel mai slab, provocand o ruptura la mai mult de 100m distanta, in zona stancoasa, unde panta era aproximativ 45 de grade.